23 Δεκ 2016

Εμπλοκή με την κατασκευή του Δικαστικού Μεγάρου στον Πειραιά

Απίστευτες είναι οι εξελίξεις με την υπόθεση των Δικαστηρίων του Πειραιά και την προσδοκία να μεταφερθούν, στο γιαπί της πρώην Ραλλείου, στο κέντρο της πόλης (Ηρ. Πολυτεχνείου-Βασ. Γεωργίου–Κολοκοτρώνη και Δραγάτση).



Τι και αν οι φορείς του Πειραιά δίνουν εδώ και χρόνια τον υπέρτατο αγώνα για να αποκτήσει η πόλη ένα σύγχρονο δικαστικό μέγαρο (σ.σ. εντός ορίων του Πειραιά, και όχι στου ΚΕΡΑΝΗ στου Ρέντη, όπως ήταν το αρχικό σχέδιο), τον τελευταίο λόγο, όπως φαίνεται, τον έχουν οι κρατικές υπηρεσίες, εκεί όπου τρέφεται το «φάντασμα» της γραφειοκρατίας.

Σύμφωνα με την εφημερίδα ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ, την Δευτέρα το απόγευμα έφτασε ένα mail στον Δήμαρχο Πειραιά Γιάννη Μώραλη από την τεχνική διεύθυνση του υπουργείου Δικαιοσύνης. Σε αυτό γινόταν σαφές στον Δήμαρχο Πειραιά ότι για να προχωρήσει το θέμα της κατασκευής του νέου δικαστικού μεγάρου στο γιαπί της πρώην Ραλλείου, στο κέντρο του Πειραιά, θα πρέπει να υπάρξουν συγκεκριμένοι όροι και προϋποθέσεις.

Το mail της υπηρεσίας του υπουργείου, όπως μάθαμε, βάζει 4 “εμπόδια”. Δυο εξ’ αυτών, είναι σοβαρά και θέτουν προβληματισμούς ως προς τη διάθεση του υπουργείου να προχωρήσει τις διαδικασίες. Α) Γίνεται λόγος για ανάγκη “διασφάλισης της στατικής επάρκειας του κτιρίου” και Β) για “έλλειψη απαιτούμενων θέσεων στάθμευσης”. Και για τα δυο θέματα οι υπηρεσίες του υπουργείου καλούν τον Δήμο Πειραιά να βρει λύση ειδάλλως τίθεται ζήτημα να μην προχωρήσουν οι διαδικασίες!

Το συγκεκριμένο mail έπεσε σαν «κεραυνός» στο Δήμο Πειραιά προκαλώντας ερωτηματικά αλλά και απογοήτευση, την στιγμή μάλιστα που το δημοτικό συμβούλιο ήταν έτοιμο να πάρει απόφαση για τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου και παραχώρηση της χρήσης του κτιρίου για 49 έτη στο ΤΑ.Χ.ΔΙ.Κ.! Το θέμα μπήκε εκτάκτως στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, με πολλούς από τους δημοτικούς συμβούλους να μένουν εμβρόντητοι με τις εξελίξεις.

Μάλιστα, τέθηκε ζήτημα για το αν έπρεπε να ψηφιστούν τόσο ή παραχώρηση όσο και το ρυμοτομικό, με τον δήμαρχο να εκφράζει την άποψη ότι από την πλευρά του ο Δήμος πρέπει να κάνει αυτό που πρέπει, διότι αν δεν το κάνει, θα βρεθούν κάποιοι να βάλουν νέα εμπόδια. Συνεχίζοντας ο Γιάννης Μώραλης έκανε λόγο για: «πρωτοφανή πράγματα, που φανερώνουν κάποια… κοροϊδία!».

Το περίεργο της υπόθεσης, όπως είπε, είναι ότι ως προς το θέμα της στατικής επάρκειας, υπάρχει ήδη προβλεπόμενο κονδύλι για επισκευές στην προμελέτη (σ.σ. άρα γιατί να το θέτουν ως πρόβλημα;), ενώ ως προς τις θέσεις στάθμευσης στο mail αναφέρεται ότι λείπουν περίπου 70, τις οποίες όμως, θα μπορούσε το υπουργείο να μισθώσει περιμετρικά ή σε συνεννόηση με τον ΟΛΠ.

Ακόμη ένα αξιοσημείωτο, όπως είπε ο Γιάννης Μώραλης, είναι ότι ο νέος υπουργός κ. Κοντονής είναι «εξαφανισμένος». Παρά τις τηλεφωνικές οχλήσεις που δέχεται από τη δημοτική Αρχή, δεν έχει εκφράσει την διάθεση να τοποθετηθεί για το θέμα. Βεβαίως, κάποιοι δημοτικοί σύμβουλοι εξέφρασαν και την άποψη ότι ενδεχομένως να μην έχει ενημερωθεί και το συγκεκριμένο mail να έχει καθαρά «υπηρεσιακό» χαρακτήρα.

Να σημειωθεί επίσης, ότι ο Δήμος Πειραιά αν και συνηγορεί στην παραχώρηση του κτιρίου για την κατασκευή του νέου δικαστικού μεγάρου, βγάζει «κομπιουτεράκι» για υπολογισμούς. Διότι ακόμη και με τη σημερινή κατάσταση, έχει οφέλη, είτε εισπράττοντας μισθώματα από τα καταστήματα που βρίσκονται στην είσοδο του κτιρίου, είτε από τη λειτουργία του ισογείου ως χώρου δημοτικού γκαράζ.

Η συζήτηση για το παραπάνω θέμα, όπως ήταν λογικό, «άνοιξε» σε επίπεδο δημοτικού συμβουλίου. Εκφράστηκαν απόψεις για το αν τελικά συμφέρει τον Πειραιά η κατασκευή ενός δικαστικού μεγάρου στην καρδιά της πόλης (σ.σ. ήρθαν στην επιφάνεια θέματα ασφάλειας – κυκλοφοριακού), ενώ οι συνδυασμοί «Λιμάνι της Αγωνίας» και «Λαϊκή Συσπείρωση» εξέφρασαν τις απόψεις τους για τις ενέργειες που πρέπει να κάνει ο Δήμος από δω και στο εξής. Από την πλευρά του ο δήμαρχος Πειραιά Γ. Μώραλης, δήλωσε αισιόδοξος παρά τα νέα εμπόδια, εκφράζοντας την πεποίθηση ότι η κατασκευή του νέου δικαστικού μεγάρου θα προχωρήσει κανονικά γιατί είναι επιθυμία των Πειραιωτών αλλά και μοναδική λύση, ώστε να μην φύγουν τα Δικαστήρια εκτός πόλης.

Η ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ επικοινώνησε με το μέλος του ΤΑ.Χ.ΔΙ.Κ., δικηγόρο και πρ. δημοτικό σύμβουλο κ. Γιάννη Καρδαρά, ο οποίος γνωρίζει από πρώτο χέρι την υπόθεση, καθώς πρωτοστάτησε στον αγώνα ώστε να μην φύγουν τα Δικαστήρια από τον Πειραιά.

Μας έδωσε μια πιο ξεκάθαρη εικόνα για το τι ακριβώς συμβαίνει. Όπως μας είπε: «Δεν τίθεται θέμα σκόπιμων εμποδίων, αλλά διαδικαστικών θεμάτων τα οποία οφείλουμε να βάλουμε σε μια σειρά για να μην τα βρούμε μπροστά μας. Για το θέμα του πάρκινγκ, απαιτούνται 74 θέσεις προκειμένου να εκδοθεί πολεοδομική άδεια. Αυτό ισχύει παντού, εκ του νόμου, και δεν αφορά μόνο στο συγκεκριμένο κτίριο. Για το θέμα της στατικότητας, επίσης εκ του νόμου, προβλέπεται ότι για να προχωρήσουν οι διαδικασίες πρέπει να υπάρχει στατική μελέτη. Όσο το ακίνητο βρίσκεται στην ιδιοκτησία του Δήμου Πειραιά, την στατική μελέτη πρέπει να την “τρέξει” ο Δήμος είτε μέσω των υπηρεσιών του, είτε μέσω διαγωνισμού, με ιδιώτη. Αυτό δημιουργεί πρόβλημα διότι ο Δήμος Πειραιά δεν δύναται να ανταποκριθεί στο συγκεκριμένο κόστος. Εφόσον λοιπόν ο Δήμος αποφασίσει την παραχώρηση του κτιρίου για 49 έτη στο ΤΑ.Χ.ΔΙ.Κ, τη στατική μελέτη θα πρέπει να “τρέξει” το ΤΑ.Χ.ΔΙ.Κ.».

Υπάρχει λοιπόν ένα ζήτημα… “κολοκυθιάς”. Ο κ. Καρδαράς ωστόσο, μας αποκάλυψε και κάτι πιο συγκλονιστικό: «Ανεξαρτήτως του ποιος θα αναλάβει να “τρέξει” την αναγκαία στατική μελέτη, Δήμος ή ΤΑ.Χ.ΔΙ.Κ., αν αυτή γίνει από τις υπηρεσίες του δημοσίου θα στοιχίσει περίπου 600 χιλιάδες ευρώ, διότι θα πρέπει να γίνει με βάση τις τιμές του ΤΕΕ, ενώ αν την αναλάβει ιδιώτης θα κοστίσει από 30 έως 50 χιλιάδες ευρώ! Σε περίπτωση όμως που αποφασιστεί η οικονομικά πιο συμφέρουσα λύση, αυτή δηλαδή του ιδιώτη, θα χρειαστεί να γίνει διαγωνισμός, που με τις ενστάσεις, μπορεί να φέρει καθυστερήσεις στη διαδικασία πάνω από 5 μήνες! Αντίστοιχα, και η τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου που θα κάνει ο Δήμος, αν “πέσει” πάνω σε ενστάσεις πολιτών, μπορεί ακόμη και να πάει πίσω το έργο για περισσότερο από 1 χρόνο!».

Γίνεται λοιπόν αντιληπτό, ότι οι σκόπελοι είναι πολλοί μέχρι να δούμε το προσδοκώμενο αποτέλεσμα.

Ρωτήσαμε τον κ. Καρδαρά, για τις λύσεις που εξετάζονται στην παρούσα φάση. Μας είπε ότι υπάρχει σκέψη να βρεθούν και να αξιοποιηθούν χορηγοί ή φορείς για τη χρηματοδότηση της μελέτης ώστε να την αναλάβει ιδιώτης. Ακούγεται μάλιστα ότι ένας εξ’ αυτών μπορεί να είναι και το ΕΒΕΠ.

Σημειωτέον, ότι ειδικά για το θέμα της στατικής μελέτης έχει ήδη γίνει προμελέτη από το Πολυτεχνείο που έχει ανάψει το “πράσινο φως” αν και ενδεχομένως να χρειαστούν κάποιες “τσιμεντενέσεις” στο κτίριο δεδομένου ότι  φέρει χαρακτηριστικά “παλαιού αντισεισμικού κανονισμού”.

Σύμφωνα με πληροφορίες της ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ, εφόσον παραχωρηθεί επισήμως το κτίριο, ο Δήμος Πειραιά δεν θα δικαιούται είσπραξης των σημερινών μισθωμάτων, ωστόσο το θέμα αυτό, ίσως διευθετηθεί με έσοδα που θα προκύψουν για το Δήμο από τη μίσθωση των κυλικείων του νέου δικαστικού μεγάρου καθώς και των φωτοτυπικών.

Για το θέμα τοποθετήθηκε στην εφημερίδα μας και ο πρόεδρος του Δικηγορικού συλλόγου Πειραιά κ.Γιώργος Σταματογιάννης, ο οποίος εξέφρασε την άποψη ότι δεν τίθεται κανένα θέμα εμπλοκής. «Υπάρχει ένα ζήτημα που πρέπει να λύσουμε. Σχετίζεται με την δαπάνη της αναγκαίας στατικής μελέτης, ποιός δηλαδή θα αναλάβει το κόστος. Σε κάθε περίπτωση θα αναλάβουμε, ως Δικηγορικός Σύλλογος, να συντονίσουμε τις διαδικασίες και να κινητοποιήσουμε τους φορείς της πόλης για να μπορέσουμε να ξεπεράσουμε αυτό το ζήτημα και να μπει το «νερό στο αυλάκι». Δεν θεωρώ επίσης ότι οι θέσεις στάθμευσης θα σταθούν εμπόδιο.  Σε κάθε περίπτωση όλα τα παραπάνω ήταν γνωστά εδώ και καιρό, απλά τώρα γίνονται περισσότερο ξεκάθαρα και απαιτούν πιο προσεκτικές κινήσεις».

Πηγή: koinoniki.gr (του Κώστα Παναγιωτάκη) 




Δεν υπάρχουν σχόλια :

Recent Posts Widget

ΝΙΚΑΙΑ

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ