26 Ιαν 2017

Νέα Δημοκρατία: Ξαφνικά, αιχμηρή για τη Cosco

Ερώτηση με… αιχμές για τη Cosco κατέθεσε στη Βουλή ο βουλευτής Λασιθίου της Νέας Δημοκρατίας και πρώην πρόεδρος του κόμματος Γιάννης Πλακιωτάκης.


Είναι αξιοσημείωτο ότι αν και η ερώτηση- θεσμικά- απευθύνεται στους συναρμόδιους υπουργούς Οικονομίας και Ανάπτυξης, Δημήτρη Παπαδημητρίου και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Παναγιώτη Κουρουμπλή φαίνεται ότι η «καμπάνα» χτυπάει για τη Cosco.

Αυτό έχει προκαλέσει πολλές συζητήσεις στον Πειραιά καθώς μέχρι τώρα το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης δικαιολογούσε, «αγκάλιαζε» και υπερθεμάτιζε για κάθε κίνηση της κινέζικης εταιρείας.

Πηγές της αγοράς του Πειραιά σημείωναν ότι το τελευταίο διάστημα έχουν εκφραστεί και δημόσια παράπονα για πρακτικές των κορυφαίων στελεχών της Cosco από οικονομικούς παράγοντες της περιοχής, οπότε η ερώτηση της Νέας Δημοκρατίας να εκφράζει ουσιαστικά αυτή τη δυσαρέσκεια.

Εναλλακτικά, οι ίδιες πηγές σημείωναν ότι ενδέχεται να υπάρχει κάποια αλλαγή στη στάση της ΝΔ απέναντι στη κινέζικη εταιρεία για λόγους, που δεν είναι γνωστοί αυτή την ώρα.

Στη πολυσέλιδη ερώτηση του κ. Πλακιωτάκη τίθενται, πάντως, ορισμένα καίρια ζητήματα, μεταξύ των οποίων είναι τα εξής:
1.    «Επειδή το χρονοδιάγραμμα  υλοποίησης  των επενδύσεων αυτών είναι εξαιρετικά μεγάλο, θεωρήθηκε δεδομένο (…) ότι ο επενδυτής θα προχωρούσε άμεσα μετά την υπογραφή στον αναλυτικό ποιοτικό και ποσοτικό χρονικό προσδιορισμό των επιμέρους έργων και θα έθετε αυτό προς έγκριση στο εποπτεύον ΥΕΝ, έτσι ώστε τελικώς το υπό υλοποίηση εγκεκριμένο πρόγραμμα να εκφράζει (…) την προώθηση εκείνων των έργων-επενδύσεων που θα δημιουργήσουν θέσεις εργασίας και θα εμπεριέχουν αναπτυξιακή δυναμική (…)
Ενώ λοιπόν έχει ήδη παρέλθει διάστημα άνω των 5 μηνών και όπως πληροφορούμαστε το νέο Δ.Σ του Οργανισμού στο οποίο και συμμετέχουν δύο εκπρόσωποι του ΤΑΙΠΕΔ (χωρίς κάποια συνεννόηση –πριν η ακόμη και μετά- με τον εποπτεύοντα φορέα που σύμφωνα με τον νόμο  4150/2013 άρθρο 2 ή και την ίδια την σύμβαση άρθρο 2.1 είναι το ΥΕΝ) προχώρησε αυθαίρετα στις αρχές του Νοεμβρίου του 2016, στην έγκριση του προγράμματος έργων-επενδύσεων του τρέχοντος έτους χωρίς να προηγηθεί συνεννόηση  με το Ελληνικό Δημόσιο για τον σχετικό πίνακα. (….)
Η συγκεκριμένη παράλειψη, είναι μείζονος σημασίας, αφού ένας εκ των στρατηγικών στόχων της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ ήταν οι επενδύσεις στην ναυπηγοεπισκευή τόσο σε έργα υποδομής όσο και σε απαραίτητο εξοπλισμό όπως π.χ νέας πλωτής δεξαμενής και  άλλων αναγκαίων μηχανημάτων.
Επομένως,  ακόμη και σήμερα, 5 μήνες μετά, δεν είναι γνωστές ούτε οι ημερομηνίες άφιξης της πλωτής δεξαμενής ή περισσοτέρων από μία πλωτών δεξαμενών, αλλά ούτε και η ακριβής ανυψωτική τους ικανότητα. (…)».

2.    «(…) αυτήν την χρονική περίοδο η ακτοπλοΐα θέλει να επενδύσει στα πράσινα πλοία, η ΕΕ προτίθεται να συμμετάσχει στα πράσινα προγράμματα χρηματοδοτώντας τα, για το περιβάλλον λαμβάνονται αποφάσεις με τεράστια επίπτωση στην ναυτιλία όπως π.χ μείωση της περιεκτικότητας του καυσίμου σε θείο από το 2020 και η Ελλάδα που θα έπρεπε να επανεκκινήσει την ανάπτυξη στον χώρο αυτό θα βρεθεί εκτός όλων των συμφωνιών εξαιτίας των λανθασμένων  επιλογών του ΟΛΠ δηλ. της COSCO.
Οι συγκεκριμένες επιλογές δύναται βεβαίως να εξυπηρετούν την συγκεκριμένη εταιρία,  αλλά δεν μπορεί να εκφράζουν και την πολιτική βούληση του Ελληνικού Δημοσίου, που ελαφρά την καρδία επέτρεψε ή επιτρέπει στον επενδυτή την υλοποίηση της επένδυσης του χωρίς αναλυτικό και στοχευμένο πρόγραμμα ή και χωρίς οιονδήποτε έλεγχο».

Από εκεί και πέρα, ο κ. Πλακιωτάκης θέτει ένα θέμα, το οποίο είχε επισημανθεί από την Αυτοδίοικηση και τους εργαζόμενους στον ΟΛΠ κατ’ επανάληψη αλλά η Νέα Δημοκρατία τότε… σφύριζε αδιάφορα ή μάλλον υπέρ της Cosco.

Το θέμα αφορά στη παραδοξότητα της διπλής ιδιότητας της κινέζικης εταιρείας ως ελεγκτή και ελεγχόμενου.

Ειδικότερα, η ερώτηση του κορυφαίου στελέχους της Νέας Δημοκρατίας έχει σε αυτό το σημείο ως εξής:
•    «Πέραν της σύμβασης  παραχώρησης του νόμου 4404/16 που η πλειοψηφία των μετοχών της ΟΛΠ ΑΕ αποκτήθηκε από την  Cosco Group (Hong Kong) Limited, υπό εκτέλεση υπάρχει από το 2009 και η σύμβαση παραχώρησης των προβλητών 2 και 3 (νόμος 3755/2009) που είχε και πάλι αναλάβει η COSCO PACIFIC  Limited (HongKong),θυγατρική προφανώς της παραπάνω εταιρίας) με την υποχρέωση αρχικά  καταβολής εγγυημένου ανταλλάγματος ή ποσοστού επί του κύκλου εργασιών της και  μισθώματος ενοικίασης για τους χώρους που καταλαμβάνουν οι  εγκαταστάσεις τους. Την παρακολούθηση της σύμβασης αυτής, μέχρι τώρα την πραγματοποιούσε ο κρατικός ΟΛΠ.
Μετά την υπογραφή της νέας σύμβασης παραχώρησης και της ανάληψης της πλειοψηφίας των μετοχών και της διοίκησης του ΟΛΠ από την κινεζικών συμφερόντων COSCO του νόμου 4404 (με 51%), η  COSCO του νόμου 4404 θα επιβλέπει την  COSCO του νόμου 3755 οπότε και θα μπορούσαν να δημιουργηθούν  σειρά ερωτηματικών, (όπως προστασία της μειοψηφίας των μετόχων) αφού ο ελεγκτής  και ο ελεγχόμενος είναι ουσιαστικά ο ίδιος»

Επίσης, αξιοσημείωτο είναι ένα από τα ερωτήματα, που θέτει ο κ. Πλακιωτάκης καλώντας ουσιαστικά το Δημόσιο να ελέγξει τις διαδικασίες επιλογής αναδόχων, που θα κάνει μια ιδιωτική εταιρεία, όπως είναι πλέον ο ΟΛΠ!

Ειδικότερα, σε αυτό το σημείο ο βουλευτής Λασιθίου θέτει, μεταξύ άλλων, το εξής ερώτημα:
«Επειδή το δημόσιο συμφέρον προστατεύεται κατά τον καλύτερο τρόπο όχι μόνο από τον ανεξάρτητο μηχανικό αλλά και από τις εταιρείες που θα αναλάβουν  την υλοποίηση των έργων, είναι  απολύτως απαραίτητο αυτές να έχουν επαρκή οικονομική επιφάνεια και κατάλληλη τεχνική εμπειρία. Ως εκ τούτου η  αρχή τουYEN που είναι υπεύθυνη για τις εγκρίσεις θα πρέπει να εξασφαλίσει ότι τηρούνται όλα τα πρότυπα, προδιαγραφές και ισχύοντα στα δημόσια λιμενικά έργα και ότι έχουν τεθεί τα σωστά κριτήρια επιλογής και ότι  η  εταιρεία που έχει επιλεχθεί τηρεί στο ακέραιο τα κριτήρια  επιλογής και  άρα οι επιλεγμένες  διαδικασίες τηρούνται πιστά, π.χ κανόνες δημοσιότητας, διαφάνειας, ίσης μεταχείρισης, αναλογικότητας και μη διάκρισης. Κατόπιν όλων αυτών παρακαλείται το Υπουργείο να μας ενημερώσει εάν στα  υλοποιούμενα  στο λιμάνι αυτήν την περίοδο έργα του πίνακα 7.2 έχουν ληφθεί υπόψη όλα  τα παραπάνω αναφερόμενα.»

Άλλα ερωτήματα, που τίθενται είναι τα εξής:

1. Τι μέτρα έχουν ληφθεί για να θεραπευθεί άμεσα ο  υφιστάμενος λανθασμένος προγραμματισμός του ΟΛΠ και να  προγραμματισθούν τα αναγκαία αναπτυξιακά έργα για τη χώρα μας όπως π.χ η επίσπευση της έλευσης στον ΟΛΠ  των συμβατικών και λοιπών υπεσχημένων  δεξαμενών προκειμένου να ενισχυθεί η δραστηριότητα στην ναυπηγική και ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη;
2. Ποιες ενέργειες έχουν προγραμματισθεί προκειμένου να μεγιστοποιηθεί ο έλεγχος και η εποπτεία της σύμβασης παραχώρησης, ώστε να μην επαναληφθούν τα ίδια λάθη από τον ΟΛΠ  και η υλοποίηση  των προβλεπομένων επενδύσεων και έργων να ικανοποιεί ουσιαστικότερα τις απαιτήσεις  του ΕΔ και της κοινωνίας γενικότερα;
3. Ποια παρέμβαση πραγματοποιήθηκε  από τους εκπροσώπους του ΕΔ (ΤΑΙΠΕΔ) στο Δ.Σ του ΟΛΠ κατά την έγκριση των επενδύσεων και ποιες  γενικότερα είναι οι  υποχρεώσεις τους έναντι του ΕΔ;
4. Πότε θα ολοκληρωθεί η διαδικασία επιλογής του ανεξάρτητου μηχανικού  που φαίνεται ότι καθυστερεί αφού το εξάμηνο έχει ήδη συμπληρωθεί και ποια είναι η διαδικασία επιλογής του; Συμπληρωματικά, ζητούμε να κατατεθούν τα προβλεπόμενα από την σύμβαση κριτήρια επιλογής του και τα στοιχεία δημοσιοποίησης της διαδικασίας επιλογής ( άρθρο 27 της σύμβασης)
5. Λόγω της ιδιαίτερης σημασίας του ανεξάρτητου μηχανικού στην υλοποίηση των έργων του παραρτήματος  7. 2  παρακαλείται το επιβλέπον υπουργείο να  μας πληροφορήσει, εάν υλοποιούνται  έργα του σχετικού  πίνακα  άνευ της παρουσίας  και ορισμού  του και εάν όντως αυτό συμβαίνει να μας εξηγήσετε πως εξασφαλίζονται τα προβλεπόμενα από την σύμβαση παραχώρησης που αφορούν στο συγκεκριμένο;
http://www.pireas2day.gr/



Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...