30 Ιαν 2017

Το ελληνικό Δημόσιο προσεγγίζει την Cosco για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά

Την ώρα που η ελληνική κυβέρνηση επιδιώκει να κινήσει το επενδυτικό ενδιαφέρον των Κινέζων της Cosco για την εξαγορά των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και Ελευσίνας, η κινεζική εταιρεία δείχνει να έχει άλλους στόχους: επιδιώκει να εμπλακεί στη ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα στην Ελλάδα, αποφεύγοντας ωστόσο να εμπλακεί σε καταχρεωμένα ντόπια σχήματα. H ελληνική κυβέρνηση τόσο σε επίπεδο Μαξίμου, όσο και στο επίπεδο του αντιπροέδρου της, Γιάννη Δραγασάκη, αλλά και του υφυπουργού Οικονομίας Στέργιου Πιτσιόρλα, έχει εκφράσει στους Κινέζους το έντονο ενδιαφέρον της για την «ανάσταση» της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας, σε ένα σχέδιο που θα περιλαμβάνει και τη Σύρο.

Η προσπάθεια να προσελκυσθούν οι Κινέζοι στον κόλπο της Ελευσίνας δεν είναι νέα. Προ τριετίας η κυβέρνηση Σαμαρά είχε επιχειρήσει να τους «πουλήσει» την ιδέα, αλλά οι προκαταρκτικές συζητήσεις για ναυπήγηση κινεζικών πλοίων στην Ελλάδα δεν είχαν οδηγήσει σε χειροπιαστά αποτελέσματα.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», η ηγεσία της κινεζικής εταιρείας δεν επιθυμεί να εμπλακεί στη διαμάχη της ελληνικής κυβέρνησης με την Ε.Ε. για την επιστροφή των κρατικών ενισχύσεων. Πρόκειται για ένα ποσό που για τον αγοραστή μπορεί να ξεπεράσει τα 540 εκατ. ευρώ με τους τόκους. Ο σημερινός μεγαλομέτοχος των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, Ισκαντάρ Σάφα, έχει προσφύγει στη διαιτησία κατά του ελληνικού Δημοσίου, ζητώντας αποζημιώσεις αξίας ύψους 1 δισ. Σύμφωνα με τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις, το ελληνικό Δημόσιο δεν θα καταφέρει να απoφύγει τον «πέλεκυ» της διαδικασίας αυτής, που αναμένεται να του κοστίσει το λιγότερο 200-250 εκατ. Αντίστοιχα, μικρότερα προβλήματα, υπάρχουν με τα γειτονικά ναυπηγεία Ελευσίνας που εμφανίζουν μεγάλα χρέη στο ΙΚΑ, την εφορία, τη ΔΕΗ, ενώ οφείλουν να παραδώσουν δύο σκάφη στο Πολεμικό Ναυτικό.

Οι Κινέζοι τα γνωρίζουν όλα αυτά και τα έχουν θέσει στην ελληνική κυβέρνηση. Είναι πρόθυμοι να «αναστήσουν» τη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία σε μία «ολιστική» προσέγγιση του ΟΛΠ, όπου η κρουαζιέρα, η ναυπηγοεπισκευή, η εμπορική μεταφορά, τα Logistics και η επιβατηγός ναυτιλία θα αναπτύσσονται από το νέο λιμάνι. Η παράδοση αυτή συνδέεται με το επιτυχημένο μοντέλο της δεκαετίας του ’60 και του ’70, όπου ο Σταύρος Νιάρχος είχε καταφέρει να συνδέσει τις επισκευές των τάνκερ των πετρελαϊκών εταιρειών με τα φορτία που έφερναν ή έπαιρναν από τα κρατικά διυλιστήρια. «Η ναυπηγοεπισκευή μπορεί να είναι μόνο συνοδός δραστηριότητα μιας άλλης κύριας δραστηριότητας, των βαποριών που θα προσελκύσουμε σαν λιμάνι», είπε στην «Κ» πηγή που γνωρίζει καλά τις συζητήσεις με τους Κινέζους.

Σε δύο φάσεις

Η ιδέα της Cosco, που από τις αρχές Φεβρουαρίου θα λειτουργήσει εντατικά το τμήμα μάρκετινγκ στον ΟΛΠ για να προσελκύσει ξένες εταιρείες από ανταγωνιστικά λιμάνια, είναι ότι σε πρώτη φάση θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί μια «80άρα» δεξαμενή στη θαλάσσια περιοχή του λιμανιού του Πειραιά και αν το πείραμα φέρει αποτελέσματα τότε θα μπορούσε να επαναληφθεί με μία «300άρα» δεξαμενή στην ίδια περιοχή.

Η λύση αυτή θα δώσει τη δυνατότητα να μην εμπλακεί η κινεζική εταιρεία. Το καθεστώς των ακινήτων που «φιλοξενούν» τη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία στο Πέραμα και τον Σκαραμαγκά, αποτελεί για πολλά χρόνια αντικίνητρο σε πολλές δραστηριότητες αυτών των επιχειρήσεων, καθώς η γη πάνω στην οποία δραστηριοποιούνται στις περισσότερες περιπτώσεις δεν τους ανήκει. Το μόνο πρόβλημα που δεν θα μπορούσε να αντιμετωπισθεί με αυτή τη «λύση» είναι εκείνο της σχέσης με τα συνδικάτα του κλάδου της ναυπηγοεπισκευής.

Αν οι Κινέζοι αποφασίσουν να δραστηριοποιηθούν στον κλάδο της ναυπηγοεπισκευής θα πρέπει με κάποιο τρόπο να συνεννοηθούν με την Ομοσπονδία Μετάλλου. Η τελευταία ελέγχεται από το ΚΚΕ και θεωρείται από τον κλάδο της ναυπηγοεπισκευής εν πολλοίς υπεύθυνη για την εκτόξευση αμοιβών και κρατήσεων, αλλά και την αδυναμία των ελληνικών επιχειρήσεων να παραδώσουν έγκαιρα εργασίες που αναλαμβάνουν. Η κινεζική πλευρά είναι πάντως αισιόδοξη πως θα μπορούσε να ξεπεράσει το πρόβλημα, όπως συνέβη και με τον ΟΛΠ.

του Τάσσου Τέλογλου από την kathimerini.gr




Δεν υπάρχουν σχόλια :

Recent Posts Widget

ΝΙΚΑΙΑ

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ