7 Μαρ 2017

Ναυτιλιακές επιχειρήσεις στον Πειραιά: Χαρτογράφηση από το ΕΒΕΠ

Μελέτη που «χαρτογραφεί» τις Ναυτιλιακές δραστηριότητες στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά εκπόνησε το ΕΒΕΠ σε συνεργασία με το ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ.

Βασικός στόχος της μελέτης, που ζητήθηκε από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, είναι η χαρτογράφηση των ναυτιλιακών επιχειρηματικών δραστηριοτήτων στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά: Κερατσίνι, Δραπετσώνα, Σαλαμίνα, Κόλπος Ελευσίνας και Λαύριο. Στο ερευνητικό πεδίο περιλαμβάνονται επιχειρήσεις ναυτιλιακής βιομηχανίας, γεωγραφικά συγκεντρωμένες και συνδεόμενες μεταξύ τους, με σχέσεις αλληλεξάρτησης, των οποίων τα αποτελέσματα της δραστηριότητάς τους επηρεάζουν τις ίδιες, αλλά και τις υπόλοιπες οικονομικές δραστηριότητες.

Πέρα από τη χαρτογράφηση, ζητήθηκε από το ΙΝ.ΕΜ.Υ. να πραγματοποιήσει παράλληλα δειγματοληπτική πρωτογενή έρευνα στις επιχειρήσεις του πεδίου, με στόχο μία πρώτη αποτύπωση κάποιων βασικών μεγεθών και παραμέτρων της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας. Πιο συγκεκριμένα, η έρευνα πραγματοποιήθηκε με στόχο να παρουσιάσει κάποια βασικά χαρακτηριστικά των επιχειρήσεων, που ανήκουν σε τρεις κατηγορίες:
Α) ναυπηγοεπισκευή
Β) κατασκευή ναυτιλιακού εξοπλισμού και
Γ) προμήθεια ναυτιλιακού εξοπλισμού.

Όσον αφορά στα αποτελέσματα, τα κύρια συμπεράσματα, που προέκυψαν έχουν ως εξής:
• Το 5% των επιχειρήσεων σε όλες τις κατηγορίες, λειτουργεί τα τελευταία 9 έτη, εν μέσω κρίσης, γεγονός που υποδηλώνει ότι για μία κρίσιμη μάζα επιχειρηματιών ο υπό εξέταση κλάδος αποτελεί πεδίο νέων επιχειρηματικών ευκαιριών.
• Αναφορικά με τη νομική μορφή των επιχειρήσεων, το ήμισυ των επιχειρήσεων της κατηγορίας Α, ανήκουν στις κεφαλαιουχικές εταιρείες Α.Ε. και Ε.Π.Ε. (17% και 33% αντίστοιχα) ενώ ακολουθούν με 26% οι Ο.Ε. Όπως ήταν αναμενόμενο για την κατηγορία της ναυπηγοεπισκευής μόλις το 7% ανήκει στις ατομικές επιχειρήσεις. Στην κατηγορία Β, το 42% των επιχειρήσεων έχει νομική μορφή κεφαλαιουχικής εταιρείας, ενώ μία σημαντική μερίδα (38%) ανήκει στις Ομόρρυθμες επιχειρήσεις. Στην κατηγορία Γ, όμοια με την κατηγορία Α, οι μισές επιχειρήσεις ανήκουν στις κεφαλαιουχικές εταιρείες Α.Ε. και ΕΠΕ (22% και 29% αντίστοιχα) ενώ ακολουθούν με 22% οι Ο.Ε.
• Ο μέσος όρος συνολικής απασχόλησης είναι αρκετά μεγάλος για τα δεδομένα της ελληνικής οικονομίας, με τις επιχειρήσεις ναυτιλιακού εξοπλισμού να σημειώνουν τον υψηλότερο μέσο όρο (24,61 άτομα), αλλά τη ναυπηγοεπισκευή να καταγράφει τη μεγαλύτερη ανώτερη τιμή σε επίπεδο απασχόλησης (500). Ο κλάδος για το σύνολο των κατηγοριών φαίνεται ότι διατηρεί αρκετές θέσεις εργασίας έκτακτου προσωπικού, με τη ναυπηγοεπισκευή να φτάνει σε μέσο όρο τους 6,8 απασχολούμενους.
• Το 20%, 17% και 15% για τις κατηγορίες Α,Β,Γ αντίστοιχα, σχεδιάζει να αυξήσει το προσωπικό το 2017. Η γενική και επικρατέστερη τάση σε όλες τις κατηγορίες επιχειρήσεων είναι η διατήρηση της απασχόλησης (μόνιμο – έκτακτο προσωπικό) στα ίδια επίπεδα.
• Όσον αφορά σε θέματα κατάρτισης του προσωπικού των επιχειρήσεων, το 10% εξ αυτών σε όλες τις κατηγορίες έχουν συμμετάσχει στα προγράμματα κατάρτισης του Ε.Β.Ε.Π. Ο κλάδος της ναυπηγοεπισκευής (Α) αποδεικνύεται περισσότερο ευαισθητοποιημένος σε θέματα κατάρτισης προσωπικού, αφού παραπάνω από το ήμισυ των επιχειρήσεων (56%) του κλάδου κρίνει ότι, υπάρχει ανάγκη περαιτέρω κατάρτισης σε εξειδικευμένα αντικείμενα.
• Οι εκτιμήσεις των επιχειρήσεων για την πορεία των κύκλου εργασιών είναι αρκετά ενθαρρυντικές δεδομένων των συνθηκών της ελληνικής οικονομίας. Το μεγαλύτερο μέρος των επιχειρήσεων εκτιμά ότι θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα, ενώ αύξηση του κύκλου εργασιών εκτιμά το 21% στην κατηγορία Γ, το 15% στην κατηγορία Β και το 26% στην κατηγορία Α.
• Και στις τρεις κατηγορίες, η εξάρτηση από τα τραπεζικά κεφάλαια κρίνεται αρκετά χαμηλή (30% κατηγορία Α, 31% κατηγορία Β, 24% κατηγορία Γ). Ακόμα και στις περιπτώσεις των επιχειρήσεων που έχουν κάποιο δάνειο, η πλειοψηφία δηλώνει ότι δεν έχει ανάγκη περαιτέρω δανεισμού. Προφανώς οι παραπάνω απαντήσεις θα πρέπει να συνδυαστούν και με το γεγονός ότι ο ρόλος των πιστωτικών ιδρυμάτων τα τελευταία χρόνια και η αυστηροποίηση του πλαισίου έχει διαμορφώσει ένα αρκετά μη ελκυστικό περιβάλλον για εξασφάλιση ρευστότητας.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο κ. Β. Κορκίδης, επισήμανε: «ελπίζω, η παρούσα Μελέτη να αποτελέσει ένα χρήσιμο εργαλείο στα χέρια των αρμοδίων, επιφέροντας σύντομα και τα ανάλογα αποτελέσματα, που είναι η αναζωογόνηση της ναυπηγοεπισκευαστικής και εφοδιαστικής δραστηριότητας, καθώς επίσης και η ενίσχυση των μικρομεσαίων ελληνικών επιχειρήσεων του ναυτιλιακού χώρου, στο πλαίσιο και της σχετικής προσπάθειας που καταβάλλει, εδώ και καιρό, το Επιμελητήριο. Σε αυτή τη συγκυρία, δεν ωφελεί να ψάχνουμε για το τι έφταιξε, αλλά πως θα προχωρήσουμε μπροστά. Άρα, το ζητούμενο είναι να εκμεταλλευτούμε τις ευκαιρίες που αναδύονται, με σκοπό να προωθήσουμε νέες προοπτικές και καινοτόμες δραστηριότητες, που μπορούν να συνεισφέρουν στην εξέλιξη της εμπορικής, βιομηχανικής και ναυπηγοεπισκευαστικής επιχειρηματικότητας του Πειραιά, αλλά και εν γένει στην εθνική μας οικονομία».

Η μελέτη απεστάλη από το ΕΒΕΠ στον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Π. Κουρουμπλή, τον υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης, Δ. Παπαδημητρίου, τον υ\αναπλ. υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης, Α. Χαρίτση, τον Πρόεδρο Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θ. Βενιάμη, τον Πρόεδρο Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Γ. Πατέρα και τον Πρόεδρο "Enterprise Greece", Χ. Στάϊκο.





Δεν υπάρχουν σχόλια :

Recent Posts Widget

ΝΙΚΑΙΑ

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ