24 Νοε 2016

Η αξιοποίηση του Πύργου του Πειραιά

Του Γεράσιμου  Αγγελετάκη
 Η αξιοποίηση της δημόσιας ακίνητης περιουσίας αποτελεί έναν από τους κυριότερους στόχους της σημερινής ελληνικής πολιτείας καθώς μπορεί να συνεισφέρει σημαντικά στη βελτίωση των δημόσιων οικονομικών και να βοηθήσει στην προσπάθεια της χώρας μας για έξοδο από τα μνημόνια και την κρίση.

Ένα από τα μεγαλύτερα αναξιοποίητα ακίνητα είναι ο πύργος του Πειραιά, ένα 25ώροφο κτήριο ύψους 84 μέτρων και συνολικής επιφάνειας εκμεταλλεύσιμων χώρων περίπου 30000 τμ. Ο πύργος του Πειραιά κατασκευάστηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1970 επί Δημαρχίας Αριστείδη Σκυλίτση με σκοπό να αποτελέσει το κτήριο-σύμβολο της εμπορικής ζωής της πόλης του Πειραιά και να σηματοδοτήσει την οικονομική άνθηση της ευρύτερης περιοχής.
Η τότε Δημοτική Αρχή δεν ολοκλήρωσε την κατασκευή του και οι προσπάθειες των επόμενων Δημοτικών Αρχών μέσω της διενέργειας διεθνών διαγωνισμών δεν καρποφόρησαν με αποτέλεσμα το κτήριο να μην έχει αποπερατωθεί έως και σήμερα. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε πώς η μοναδική πρόσθετη εργασία επί του κτηρίου έγινε το 1983 επί Δημαρχίας Ιωάννη Παπασπύρου, όπου έγινε η επένδυση των εξωτερικών επιφανειών του κτηρίου με γυάλινα και μεταλλικά πετάσματα. Πλήρως κατασκευασμένος είναι ο φέροντας οργανισμός, δεν έχει γίνει όμως σχεδόν καμία εργασία σε οτιδήποτε αφορά την ύδρευση, αποχέτευση, θέρμανση και τις ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις του κτηρίου. Οι μοναδικοί όροφοι που βρίσκονται σε λειτουργία είναι ο ισόγειος και οι δύο πρώτοι, στους οποίους στεγάζονται διάφορες δημόσιες υπηρεσίες καθώς και πολιτιστικά και αθλητικά σωματεία.
Ο πύργος του Πειραιά και η ευρύτερη περιοχή του έχουν μία σειρά από πλεονεκτήματα τα οποία εξασφαλίζουν σιγουριά για την επιτυχία και την καλή απόδοση μιας μελλοντικής επένδυσης με σκοπό την αποπεράτωση και εμπορική αξιοποίησή του. Ο πύργος είναι το υψηλότερο κτήριο του Πειραιά και το δεύτερο πιο υψηλό της Ελλάδας.
Βρίσκεται στον παραλιακό δρόμο του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας απ’ όπου περνούν εκατομμύρια Έλληνες και ξένοι επιβάτες κάθε χρόνο. Σε ακτίνα 500 μέτρων εδρεύουν οι περισσότερες ναυτιλιακές και τουριστικές επιχειρήσεις της πόλης, οι πιο πολυσύχναστες  δημόσιες υπηρεσίες και τα μεγαλύτερα εμπορικά καταστήματα της κεντρικής αγοράς του Πειραιά. Κοντά στον πύργο είναι ο ηλεκτρικός σταθμός της πόλης και οι υπό κατασκευή δύο νέοι σταθμοί του ΜΕΤΡΟ. Η πρόσβαση με ιδιωτικό μέσο είναι εύκολη και η ροή των αστικών λεωφορείων έξω και πλησίον από το κτήριο του πύργου είναι μεγάλη. Πρόσφατη στην περιοχή είναι και η μεγάλη επένδυση της εταιρίας COSCO, η οποία αναμένεται να τονώσει οικονομικά την ευρύτερη περιοχή του λιμανιού.
Με άλλα λόγια το κτήριο έχει όλες τις προϋποθέσεις να αποτελέσει το επίκεντρο ενός ισχυρού ναυτιλιακού κέντρου, το οποίο θα μπορούσε να πάρει τον ρόλο του νέου ναυτιλικού city της Ευρώπης, με αφορμή την έξοδο της Μεγάλης Βρετανίας από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Μάλιστα, αν η πολιτική ηγεσία της χώρας σε συνεργασία με τη Δημοτική Αρχή της πόλης δημιουργούσαν τις κατάλληλες συνθήκες για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στο λιμάνι του Πειραιά, θα μπορούσε να ενισχυθεί ακόμη περισσότερο η κατεύθυνση αυτή. Ακόμη και το βασικό μειονέκτημα της ευρύτερης περιοχής του κέντρου του Πειραιά, που είναι η έλλειψη χώρων στάθμευσης, μπορεί να λυθεί με τη δημιουργία ενός πολυώροφου υπόγειου μηχανικού χώρου στάθμευσης είτε στο οικόπεδο που βρίσκεται ο πύργος είτε κάτω από τον Τινάνειο Κήπο του Πειραιά.
Το προτεινόμενο επενδυτικό σχέδιο περιλαμβάνει τη λειτουργία εμπορικών καταστημάτων στον ισόγειο, πρώτο και δεύτερο όροφο του πύργου, καφετέριας στον τρίτο όροφο, χώρων γραφείων μεγάλων ναυτιλιακών και τουριστικών επιχειρήσεων από τον τέταρτο έως και τον δωδέκατο όροφο, πλήρους ξενοδοχειακής μονάδας με παράλληλη λειτουργία κέντρου spa, κομμωτηρίου, καφετέριας και εστιατορίου από τον δέκατο-τρίτο έως και τον δέκατο-όγδοο όροφο, λειτουργία καζίνου στον δέκατο-ένατο και εικοστό όροφο και τέλος τη λειτουργία εστιατορίου στον τελευταίο εμπορικά εκμεταλλεύσιμο όροφο του κτηρίου. Η ενοικίαση και λειτουργία των ορόφων του πύργου με τις προαναφερθείσες χρήσεις οι οποίες προβλέπονται και από το αρχικό κτηριολογικό πρόγραμμα του πύργου, αναμένεται να φέρει στον επενδυτή ετήσια κέρδη της τάξεως των εννέα εκατομμυρίων ευρώ. Αυτό πρακτικά σημαίνει πώς σε λιγότερο από τέσσερα χρόνια θα γίνει απόσβεση της σχετικής δαπάνης για την αποπεράτωση του κτηρίου, ένα κόστος το οποίο υπολογίζεται να ανέλθει περίπου στα τριάντα εκατομμύρια ευρώ.
Το παραπάνω σχέδιο θα υλοποιηθεί μόνο με την εξεύρεση της σχετικής χρηματοδότησης. Σίγουρα ο δήμος του Πειραιά αλλά και γενικότερα το ελληνικό κράτος δε θα μπορούσε να σηκώσει ένα τέτοιο οικονομικό βάρος με τα τωρινά οικονομικά δεδομένα χωρίς τη συμμετοχή κάποιου ιδιώτη επενδυτή ή την εξασφάλιση του συγκεκριμένου μπάτζετ μέσω κάποιου χρηματοδοτικού εργαλείου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το ΕΣΠΑ 2014-2020 έχει διαφορετικούς άξονες προτεραιότητας, άρα δε θα μπορούσε να συμπεριλάβει και να χρηματοδοτήσει μια πρόταση αποπεράτωσης του πύργου, όσο καλά δομημένη και αν είναι. Χρηματοδοτικό εργαλείο όμως θα μπορούσε να είναι το πακέτο Γιούνκερ, μέσα από το οποίο θα μπορούσε να εξασφαλιστεί η σχετική χρηματοδότηση.
Οι πολίτες του Πειραιά νιώθουν αγανάκτηση διότι δόθηκαν πολλά εκατομμύρια δραχμές πριν από περίπου 45 χρόνια για την κατασκευή του πύργου χωρίς τελικά να προσφέρουν στην πόλη και τους δημότες το παραμικρό όφελος. Θα μπορέσει άραγε η νέα Δημοτική Αρχή της πόλης του Πειραιά να αλλάξει την υφιστάμενη κατάσταση και να αξιοποιήσει αυτόν τον «κοιμώμενο γίγαντα» ή θα παραδώσει για ακόμη μία φορά στους επόμενους ένα κενό και αναξιοποίητο κτήριο όπως έκαναν και οι προηγούμενες Δημοτικές Αρχές;


Το άρθρο αυτό αποτελεί περίληψη διπλωματικής εργασίας στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Τοπική Ανάπτυξη- Τοπική Αυτοδιοίκηση» των πανεπιστημίων Αριστοτελείου, Δημοκρίτειου, Πειραιώς, Πελοποννήσου και της ΕΕΤΑΑ
http://www.localit.gr/archives/119786

SHARE THIS

2 σχόλια :

Ανώνυμος είπε...

Βλακειες έχουν γίνει ένα σωρό νέα δημόσια κτήρια έχουν γίνει ανακαινισεις σε άλλα τόσα θα μπορούσε να γίνει ένα τεράστιο δημόσιο πάρκινγκ χωρίς πολυτελή έξοδα ....Απλά δεν υπάρχει κανένα ιδιωτικό συμφέρον ! Οπότε αφήνουμε τον κ. Μωραλη να βάζει τεράστιες αφίσες και χαιρόμαστε ....για την άλλη μια χορήγηση του ολυμπιακού μας .

Ανώνυμος είπε...

ase ton olympiako apo ta politika

Recent Posts Widget

ΝΙΚΑΙΑ

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ