11 Σεπ 2014

Πειραιάς: Τα μυστικά του βυθού στο σιλό


Το σιλό, η εμβληματική σιταποθήκη στο λιμάνι του Πειραιά αλλάζει όψη προκειμένου να υποδεχτεί τους ενάλιους «θησαυρούς»! Αποκλειστικές φωτογραφίες από το εσωτερικό -και τη νέα πρόσοψη- του ιστορικού κτιρίου της δεκαετίας του '30, καθώς και εικόνες από τη μακέτα του έργου που θα δώσει πνοή στην υποβαθμισμένη βιομηχανική περιοχή του λιμανιού δημοσιεύει σήμερα η «Espresso», με αφορμή τη δρομολογούμενη κατασκευή του νέου Μουσείου Εναλίων Αρχαιοτήτων.

Χρειάζονται πολλά

Το μουσείο, που θα αποτελεί ενοποιημένο τμήμα του παλιού σιλό και πρόκειται να φιλοξενήσει «θησαυρούς» των ελληνικών θαλασσών, έχει «χτιστεί» σε επίπεδο μελετών, όμως μένει να γίνουν ακόμη πολλά μέχρι να είναι έτοιμο και να παραδοθεί στο κοινό (κάτι που δεν προβλέπεται να έχει συμβεί πριν από το 2018). Παρ' όλα αυτά, ο ΟΛΠ, ως φορέας υλοποίησης του έργου, έχει ήδη προβεί σε κάποιες ενέργειες για την προβολή της παλιάς αποθήκης δημητριακών, η οποία θα ανακατασκευαστεί, ώστε να «υποδεχτεί» το νέο μουσείο.

Πριν από λίγες μέρες ολοκληρώθηκαν οι εργασίες με graffiti στις εξωτερικές προσόψεις του κτιρίου, στο πλαίσιο της αισθητικής αναβάθμισης του λιμανιού και του σχεδιασμού για τη δημιουργία της Πολιτιστικής Ακτής, μιας έκτασης 180.000 τ.μ, την οποία παραχώρησε ο ΟΛΠ Α.Ε. για τη δημιουργία πάρκων, ελεύθερων χώρων ακτογραμμής και μιας «γειτονιάς μουσείων και πολιτισμού». Καλλιτέχνες του μη κερδοσκοπικού φορέα Urban Act πήραν τα σπρέι τους κι έδωσαν χρώμα στους γκρίζους τοίχους του σιλό. Ζωγράφισαν θάλασσες, καράβια, δύτες και χαμένους θησαυρούς, δίνοντας μια πρώτη γεύση για τα εκθέματα που θα βρουν τη θέση τους στο νέο μουσείο.

Το εσωτερικό του σιλό -με το ρολόι-σήμα κατατεθέν του Πειραιά- διατηρεί την παλιά φυσιογνωμία του. Στις αποκλειστικές εικόνες που δημοσιεύει η «Espresso» ξεδιπλώνεται όλη η ιστορία της παλιάς σιταποθήκης, η οποία αποτελεί βιομηχανικό μνημείο της πόλης και τοπόσημο του λιμανιού. Στους χώρους του πολυώροφου κτιρίου, που το 1936 παραδόθηκε προς χρήση για την τροφοδοσία και την αποθήκευση δημητριακών και σταμάτησε να λειτουργεί το 2010, έχουν διατηρηθεί όλες οι μηχανολογικές εγκαταστάσεις.

Μεταξύ άλλων, ξεχωρίζουν οι ταινιόδρομοι, οι οποίοι μετέφεραν τα δημητριακά στις «κυψέλες» (χώροι αποθήκευσης), το πολύπλοκο δίκτυο σωληνώσεων, οι ογκώδεις μεταλλικές ζυγαριές και -στο εξωτερικό του κτιρίου- οι αναρροφητήρες που «ρουφούσαν» το εμπόρευμα κατευθείαν από το πλοίο προκειμένου να το διοχετεύσουν στις αποθήκες, καθώς και οι γιγαντιαίοι γερανοί, που θα παραμείνουν ως έχουν και μετά την ολοκλήρωση του έργου. Ακόμη και σακιά φύλαξης των δημητριακών έχουν «ξεμείνει» στην ιστορική αποθήκη, θυμίζοντας ότι δεν έχουν περάσει και πολλά χρόνια από τότε που οι μηχανές του σιλό δούλευαν στο φουλ.

Το «Λίμπερτυ»

Αναπόσπαστο τμήμα του μουσείου θα αποτελεί, επίσης, το πλωτό μουσείο «Λίμπερτυ», το οποίο είναι πλαγιοδετημένο στις εγκαταστάσεις του σιλό. Πρόκειται για το ένα από τα μόλις πέντε «Πλοία της ελευθερίας» που έχουν απομείνει, τα οποία κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου χρησίμευαν για τη μεταφορά εκατομμυρίων τόνων πυρομαχικών, στρατιωτικών αρμάτων, τροφίμων, πετρελαίου και πάσης φύσεως ειδών μέριμνας. Κάποια μάλιστα από αυτά κατάφεραν με τον περιορισμένο πολεμικό εξοπλισμό τους να καταρρίψουν γερμανικά αεροσκάφη και να βυθίσουν υποβρύχια με βόμβες βυθού, ενώ κάποια άλλα μετέφεραν αιχμαλώτους.

Το νέο (και μοναδικό στο είδος του στην Ελλάδα) Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων
ΤΑ «ΚΟΜΜΑΤΙΑ» που συνθέτουν την ιστορία του παλιού σιλό θα διατηρηθούν, ωστόσο οι χώροι του θα επισκευαστούν προκειμένου να «φιλοξενήσουν» το νέο Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων, το οποίο θα είναι το μοναδικό στο είδος του στην Ελλάδα. Μέχρι στιγμής, η μελέτη, που τιμήθηκε με το πρώτο βραβείο του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού, έχει πάρει την έγκριση του Συμβουλίου Μουσείων του ΥΠΠΟ και σύμφωνα με τον κ. Γιώργο Αραχωβίτη, ο οποίος έχει την ευθύνη ανάπτυξης της Πολιτιστικής Ακτής, αναμένονται και οι υπόλοιπες μελέτες που είναι απαραίτητες.

Σύμβαση και δημοπράτηση

«Το αμέσως επόμενο διάστημα θα προχωρήσουμε στη σύμβαση για το σύνολο αυτών των μελετών, διαδικασία που αναμένεται να κρατήσει γύρω στους οκτώ με εννέα μήνες. Υστερα θα περάσουμε στη δημοπράτηση του έργου κι αν τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα που έχουμε θέσει, πιστεύω ότι το 2018 μπορεί να έχουμε σε λειτουργία το μουσείο» δήλωσε στην «Espresso» ο κ. Αραχωβίτης, ο οποίος τόνισε ότι στόχος είναι να «ανοίξει» ένα τμήμα της λιμενικής ζώνης στους πολίτες.

«Θέλουμε να προσελκύσουμε επισκέπτες της κρουαζιέρας, οι οποίοι δεν βγαίνουν έξω από το πλοίο, να επισκεφθούν την Πολιτιστική Ακτή και το μουσείο. Περίπου το 40%-50% των επισκεπτών κρουαζιέρας μένει μέσα στο κρουαζιερόπλοιο. Πρέπει να τους δώσουμε μια ευκαιρία για να βγουν έξω...» τόνισε και πρόσθεσε ότι το μουσείο -ένα από τα τρία που θα δημιουργηθούν στη συγκεκριμένη ζώνη- θα αποτελέσει σύγχρονο και μοντέρνο δείγμα αρχιτεκτονικής.


Θα θυμίζει σκαρί πλοίου και θα περιλαμβάνει τους εκθεσιακούς χώρους

Οπως φαίνεται και από τη μακέτα του έργου, το κτίριο του παλιού σιλό θα διατηρήσει μέρος της παρούσας μορφής του, όμως στην «καρδιά» του θα εγκατασταθεί μια οργανική φόρμα. Αυτή η μεταλλική κατασκευή, η οποία θα βαφτεί σκόπιμα σε κόκκινο χρώμα - το χαρακτηριστικό που συναντάμε στις βαφές της γάστρας των πλοίων, θυμίζει σκαρί πλοίου ή θαλάσσιο κήτος και θα περιλαμβάνει τους εκθεσιακούς χώρους του νέου μουσείου. Παράλληλα, θα διατηρηθούν οι τρεις γερανοί, το «Λίμπερτυ», που διαθέτει και συνεδριακό χώρο, θα κατασκευαστεί κτίριο καταδύσεων, του οποίου η πισίνα θα εξυπηρετεί τις εκπαιδευτικές ανάγκες δυτών, καθώς και άλλα σύγχρονα κτίρια με εξπρεσιονιστικά στοιχεία. Το Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων θα είναι χωρισμένο σε έξι θεματικές ενότητες.

«Θα ξεκινάει με την ενότητα "Ανθρωπος και θάλασσα" και θα περιλαμβάνει άλλες πέντε, στις οποίες ο επισκέπτης θα μαθαίνει για την υποβρύχια αρχαιολογία, την αρχαιοκαπηλία, την τεχνική της υποβρύχιας ανασκαφής, ενώ θα φιλοξενούνται ευρήματα από ναυάγια, βυθισμένες πόλεις και λιμενικές εγκαταστάσεις. Μία από τις ενότητες θα "αφηγείται" την ιστορία του σιλό, του βιομηχανικού κτιρίου του Πειραιά» δήλωσε στην «Espresso» η διευθύντρια της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων Αγγελική Σίμωσι. Σύμφωνα με την ίδια, στο μουσείο πρόκειται να εκτεθούν περί τις 2.000 εκθέματα, αθέατοι «θησαυροί» που έχουν ανελκυστεί από τον βυθό των ελληνικών θαλασσών κι έως σήμερα φυλάσσονται στις αποθήκες της υπηρεσίας.

Προγράμματα

«Τα εκθέματα είναι μεγάλης ιστορικής σημασίας και περιλαμβάνουν αμφορείς από ναυάγια, αναπαραστάσεις ναυαγίων, νομίσματα, μια σειρά από αρχαίες άγκυρες, κοσμήματα, αρχιτεκτονικά μέλη από ναυάγια, ευρήματα από βυθισμένες πόλεις, όπως αποθηκευτικοί πίθοι, κέραμοι κ.ά. Στο μουσείο θα υπάρχουν κι εκπαιδευτικά προγράμματα για να είναι εύληπτα στα μικρά παιδιά, χώροι αναψυχής κ.λπ.» συμπλήρωσε η κυρία Σίμωσι, προσθέτοντας ότι το Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων έλειπε από την Ελλάδα και είναι επιτακτική ανάγκη να λάβει «σάρκα και οστά». Εκτός από το Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων, στην Πολιτιστική Ακτή Πειραιά αναμένεται να δημιουργηθεί Μουσείο Μετανάστευσης, που θα «αφηγείται» ένα κομμάτι της ελληνικής Ιστορίας, συνδεδεμένο με την οικονομική εξαθλίωση του λαού στις αρχές του προηγούμενου αιώνα, καθώς και Μουσείο της Ιστορίας του Πειραιά, που θα δείχνει πόσο παλιά είναι αυτή η πόλη.

Μαρία Μεϊμάρη
Φωτό: Πέτρος Βεζυρτζής
http://www.espressonews.gr/


......................................................................................................................................................................

Για απίστευτες προσφορές Κάντε κλικ εδώ

Στείλτε μας τη φωτογραφία , το video ή το μήνυμα σου για να καταγγείλεις και να δείξεις αυτό που θέλεις. Όλοι μαζί μπορούμε να έχουμε το Κερατσίνι που θέλουμε!   
Επικοινωνία με το KERATSINIVOICE:
Email: keratsinivoice@gmail.com

Κάντε like το keratsinivoice στο facebook

Follow us στο twitter

Advertisement



 Advertisement

 Advertisement

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Recent Posts Widget

ΝΙΚΑΙΑ

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ