Σε ένα σπίτι δεν υπάρχει ημέρα που να μην συζητήσουμε για το αν μας φτάνουν τα χρήματα του οικογενειακού προϋπολογισμού, ποια προϊόντα, ποιες υπηρεσίες και από ποιο κατάστημα θα αγοράσουμε, αναζητώντας την καλύτερη σχέση τιμής/ποιότητας.
Δεν περιμένει κανείς να δείχνουμε το ίδιο ενδιαφέρον και για τον προϋπολογισμό του κράτους ή του δήμου μας αλλά μια στοιχειώδη εικόνα θα ήταν χρήσιμη. Τόσο για να αξιολογούμε τους κυβερνώντες όσο και για να παίρνουμε καλύτερες αποφάσεις.
Δυστυχώς, σήμερα, ακόμα και αυτοί που ενδιαφέρονται, αν δεν είναι οικονομολόγοι δυσκολεύονται να βγάλουν άκρη με τα νούμερα και την ορολογία. Ο προϋπολογισμός, παρότι είναι ο ισχυρότερος νόμος του κράτους και θέτει τα πλαίσια εφαρμογής κάθε πολιτικής, παραμένει ένα απόμακρο κείμενο.
Μια αρχή γίνεται με την προσπάθεια διερεύνησης της ανοιχτότητας προς τους πολίτες του εθνικού προϋπολογισμού από την οργάνωση Διεθνής Διαφάνεια για τους Προϋπολογισμούς(1). Πιο συγκεκριμένα, με την online εφαρμογή OBSTracker(2) αξιολογείται σύμφωνα με διεθνή πρότυπα το κατά πόσο η χώρα μας δημοσιοποιεί τις απαραίτητες πληροφορίες. Το πρώτο συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι απουσιάζει ο Προϋπολογισμός των πολιτών, μιας απλής απεικόνισης των βασικών συστατικών των δημοσίων εσόδων και εξόδων. Και εδώ κρύβεται μια μεγάλη ευκαιρία για τη νέα κυβέρνηση και για κάθε κυβέρνηση που θέλει να αναδείξει την πολιτική της.
Να ενεργοποιήσει άμεσα ένα και μοναδικό σημείο στο Διαδίκτυο, όπου κάθε πολίτης χωρίς καμία ειδική γνώση θα έχει πρόσβαση στα βασικά μεγέθη του προϋπολογισμού της κυβέρνησης και της αυτοδιοίκησης, καθώς και ποιοι ανάδοχοι υλοποιούν κάθε γραμμή του. Έτσι, θα είναι εύκολο να κριθεί ποια κυβέρνηση και ποια υπηρεσία είναι αποτελεσματική στη διαχείριση των φόρων μας σε καθημερινή βάση. Η κρίση φαίνεται να μας έχει κάνει πιο ανοιχτούς και ικανούς έτσι ώστε να μετατρέψουμε τη διαφάνεια σε συμμετοχή και αποτελεσματικότητα.
Η πρώτη ύλη είναι έτοιμη. Νόμοι, εργαλεία και εμπειρία. Ο νέος νόμος για τα ανοιχτά δεδομένα(3) προβλέπει ότι η εκτέλεση των προϋπολογισμών των Υπουργείων, των ΝΠΔΔ, των ΟΤΑ Α' και Β' Βαθμού και των ΝΠΔΔ θα πρέπει να εμφανίζεται σε πραγματικό χρόνο και ήδη οι δύο μεγαλύτεροι Δήμοι της χώρας το εφαρμόζουν(4). Από την πλευρά των εργαλείων, η ΔΙΑΥΓΕΙΑ είναι πλέον το πιο ανοιχτό και εξελιγμένο σύστημα του Δημοσίου που θα μπορούσε να εξυπηρετήσει τη συνολική παρακολούθηση ροής του δημόσιου χρήματος. Η κυβέρνηση δεν έχει παρά να δείξει την βούλησή της για την εφαρμογή των νόμων και την αξιοποίηση των υφιστάμενων εργαλείων, για να γνωρίζουμε όλοι πού πηγαίνουν οι φόροι μας.
(1) http://internationalbudget.org/
(2) http://www.obstracker.org/
(3) 237 Α'/31.10.2014
(4) Δ. Θεσσαλονίκης και Δ. Αθηναίων.
*Ο Μιχάλης Βαφόπουλος είναι Συντονιστής της Ομάδας Εργασίας για τα Ανοιχτά Δεδομένα, https://opendata.ellak.gr/
http://www.protagon.gr/
......................................................................................................................................................................
Δεν περιμένει κανείς να δείχνουμε το ίδιο ενδιαφέρον και για τον προϋπολογισμό του κράτους ή του δήμου μας αλλά μια στοιχειώδη εικόνα θα ήταν χρήσιμη. Τόσο για να αξιολογούμε τους κυβερνώντες όσο και για να παίρνουμε καλύτερες αποφάσεις.
Δυστυχώς, σήμερα, ακόμα και αυτοί που ενδιαφέρονται, αν δεν είναι οικονομολόγοι δυσκολεύονται να βγάλουν άκρη με τα νούμερα και την ορολογία. Ο προϋπολογισμός, παρότι είναι ο ισχυρότερος νόμος του κράτους και θέτει τα πλαίσια εφαρμογής κάθε πολιτικής, παραμένει ένα απόμακρο κείμενο.
Μια αρχή γίνεται με την προσπάθεια διερεύνησης της ανοιχτότητας προς τους πολίτες του εθνικού προϋπολογισμού από την οργάνωση Διεθνής Διαφάνεια για τους Προϋπολογισμούς(1). Πιο συγκεκριμένα, με την online εφαρμογή OBSTracker(2) αξιολογείται σύμφωνα με διεθνή πρότυπα το κατά πόσο η χώρα μας δημοσιοποιεί τις απαραίτητες πληροφορίες. Το πρώτο συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι απουσιάζει ο Προϋπολογισμός των πολιτών, μιας απλής απεικόνισης των βασικών συστατικών των δημοσίων εσόδων και εξόδων. Και εδώ κρύβεται μια μεγάλη ευκαιρία για τη νέα κυβέρνηση και για κάθε κυβέρνηση που θέλει να αναδείξει την πολιτική της.
Να ενεργοποιήσει άμεσα ένα και μοναδικό σημείο στο Διαδίκτυο, όπου κάθε πολίτης χωρίς καμία ειδική γνώση θα έχει πρόσβαση στα βασικά μεγέθη του προϋπολογισμού της κυβέρνησης και της αυτοδιοίκησης, καθώς και ποιοι ανάδοχοι υλοποιούν κάθε γραμμή του. Έτσι, θα είναι εύκολο να κριθεί ποια κυβέρνηση και ποια υπηρεσία είναι αποτελεσματική στη διαχείριση των φόρων μας σε καθημερινή βάση. Η κρίση φαίνεται να μας έχει κάνει πιο ανοιχτούς και ικανούς έτσι ώστε να μετατρέψουμε τη διαφάνεια σε συμμετοχή και αποτελεσματικότητα.
Η πρώτη ύλη είναι έτοιμη. Νόμοι, εργαλεία και εμπειρία. Ο νέος νόμος για τα ανοιχτά δεδομένα(3) προβλέπει ότι η εκτέλεση των προϋπολογισμών των Υπουργείων, των ΝΠΔΔ, των ΟΤΑ Α' και Β' Βαθμού και των ΝΠΔΔ θα πρέπει να εμφανίζεται σε πραγματικό χρόνο και ήδη οι δύο μεγαλύτεροι Δήμοι της χώρας το εφαρμόζουν(4). Από την πλευρά των εργαλείων, η ΔΙΑΥΓΕΙΑ είναι πλέον το πιο ανοιχτό και εξελιγμένο σύστημα του Δημοσίου που θα μπορούσε να εξυπηρετήσει τη συνολική παρακολούθηση ροής του δημόσιου χρήματος. Η κυβέρνηση δεν έχει παρά να δείξει την βούλησή της για την εφαρμογή των νόμων και την αξιοποίηση των υφιστάμενων εργαλείων, για να γνωρίζουμε όλοι πού πηγαίνουν οι φόροι μας.
(1) http://internationalbudget.org/
(2) http://www.obstracker.org/
(3) 237 Α'/31.10.2014
(4) Δ. Θεσσαλονίκης και Δ. Αθηναίων.
*Ο Μιχάλης Βαφόπουλος είναι Συντονιστής της Ομάδας Εργασίας για τα Ανοιχτά Δεδομένα, https://opendata.ellak.gr/
http://www.protagon.gr/
......................................................................................................................................................................
Στείλτε μας τη φωτογραφία , το video ή το μήνυμα σου για να καταγγείλεις
και να δείξεις αυτό που θέλεις. Όλοι μαζί μπορούμε να έχουμε το
Κερατσίνι που θέλουμε!
Επικοινωνία με το KERATSINIVOICE:
Email: keratsinivoice@gmail.com
Κάντε like το keratsinivoice στο facebookEmail: keratsinivoice@gmail.com
Follow us στο twitter
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου