29 Ιουν 2011

Ο Πειραιάς βάζει τα πλοία στην... πρίζα

Πράσινες και καινοτόμες προτάσεις, οι οποίες έχουν στόχο να μειώσουν την αέρια ρύπανση του λιμανιού του Πειραιά, αλλά και να δώσουν ώθηση στον τομέα της ναυπηγοεπισκευής από την ανάληψη «πράσινων» έργων, προγραμματίζουν οι Ναυπηγοεπισκευαστικές Υπηρεσίες του ΟΛΠ, σε συνεργασία με Ελληνες επιστήμονες.

Το υβριδικό καταμαράν, η αβύθιστη πλατφόρμα, η ψυχρή τροφοδότηση των λιμένων και μια σειρά υπεράκτιων συστημάτων που αφορούν την τεχνολογία των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και εφαρμόζονται με επιτυχία σε χώρες της Ευρώπης, είναι οι βασικές «πράσινες» και άμεσα υλοποιήσιμες προτάσεις, σύμφωνα με τη ΝΑΥΣΟΛΠ, για τον ευρύτερο χώρο της ναυτιλίας.


Ο «Μάρβιν»

Το «πράσινο καταμαράν», με όνομα εμπνευσμένο από ήρωα των κινουμένων σχεδίων, ο «Μάρβιν ο Αρειανός» (Marvin the Martian), είναι ένα πρότζεκτ με καταγωγή τη Θεσσαλονίκη και συγκεκριμένα τους δύο αρχιτέκτονες Μαρία Μαλινδρέτου - Βήκα και Πάνο Βούλγαρη.

Πρόκειται για ένα σκάφος μήκους 15 μέτρων με καθαρά οικολογικό χαρακτήρα, καθώς τροφοδοτείται από φωτοβολταϊκά πάνελ που καταλαμβάνουν έκταση 35 τ.μ. στο κατάστρωμά του και τα οποία το καθιστούν ενεργειακά αυτόνομο.

Οι δύο καρίνες που διαθέτει βοηθούν στη μείωση της αντίστασης από το νερό, γεγονός που μειώνει την κατανάλωση ενέργειας, ενώ οι ηλεκτρικοί κινητήρες εξασφαλίζουν στον «Μάρβιν» πλήρη αυτονομία για 30 ναυτικά μίλια, με ταχύτητα 5 κόμβων.

Παράλληλα, οι σχεδιαστές έχουν προμηθεύσει το σκάφος και με κινητήρα ντίζελ, ο οποίος, αν χρησιμοποιηθεί σε συνδυασμό με τον ηλεκτρικό, εξασφαλίζει αυτονομία που φτάνει τα 487 ναυτικά μίλια, με ταχύτητα 9 κόμβων και κατανάλωση μόνο 400 λίτρων καυσίμου.

Τα υλικά κατασκευής του είναι ό,τι πιο σύγχρονο έχει να επιδείξει η τεχνολογία του τομέα, όπως το Κέβλαρ, γι’ αυτό και η κατασκευή είναι ιδιαιτέρως ελαφριά, ενώ όλες οι συσκευές του καταμαράν είναι ενεργειακής κλάσης Α+ και οι φωτισμοί τεχνολογίας LED.

Ηδη, ένα αγγλικό ναυπηγείο έχει ενδιαφερθεί για την κατασκευή του, όμως, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΝΑΥΣΟΛΠ A.E., Απόστολο Σίγουρα, διερευνάται η δυνατότητα να κατασκευαστεί εδώ.

Αβύθιστη πλατφόρμα

Η εφεύρεση του φυσικού - ηλεκτρονικού μηχανικού Θεμιστοκλή Ανδρικόπουλου μοιάζει να έχει βγει από το μέλλον, όμως πρόκειται για μία πρόταση υλοποιήσιμη που μπορεί να βρει πολλές εφαρμογές.

Η αβύθιστη πλατφόρμα βασίζεται στο χωροδικτύωμα με αρθρωτούς συνδέσμους, δηλαδή σε μία κατασκευή, η οποία αποτελείται από σταθερά τμήματα (στεγανοί σωλήνες), που συνδέονται μεταξύ τους με αρθρωτούς συνδέσμους.

Τα χαρακτηριστικά αυτά επιτρέπουν στην πλατφόρμα να έχει μεγάλη αντοχή, ελαστικότητα, πολύ μικρό βάρος και να μην επηρεάζεται από τον κυματισμό.

Η νέα αυτή τεχνολογία μπορεί να χρησιμοποιηθεί τόσο για την κατασκευή διαφόρων εγκαταστάσεων όσο και για την τοποθέτηση πάνω στην πλατφόρμα ανεμογεννητριών και υδρογεννητριών που θα εκμεταλλεύονται τον κυματισμό, τη ροή των ποταμών και τα υποθαλάσσια ρεύματα για παραγωγή ενέργειας.

Ψυχρή τροφοδότηση

Μία μέθοδος που εφαρμόζεται με επιτυχία σε πολλά λιμάνια του κόσμου και η οποία, σύμφωνα τόσο με τους καθηγητές Νικήτα Νικητάκο και Θεόδωρο Λίλα από το τμήμα Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, όσο και με τον Απ.

Σίγουρα, μπορεί να εφαρμοστεί και στο λιμάνι του Πειραιά, είναι αυτή της ψυχρής τροφοδότησης λιμένων με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (φωτοβολταϊκά πάνελ, ανεμογεννήτριες - σταθερές και πλωτές).

Η ψυχρή τροφοδότηση (cold ironing) από ΑΠΕ είναι ένα σύστημα διανομής ηλεκτρικής ενέργειας με επίγειες πηγές σε όλα τα συστήματα του πλοίου κατά τη διάρκεια που αυτό βρίσκεται στο λιμάνι.

Στην ουσία, δηλαδή, το πλοίο μπαίνει στην πρίζα, τροφοδοτείται ενεργειακά από την ξηρά μέσω υπόγειων καλωδίων, με αποτέλεσμα η παραγωγή αέριων ρύπων -τουλάχιστον σ’ αυτό το κομμάτι- να μηδενίζεται.

«Θα μπορούσε κάλλιστα να εφαρμοστεί στο λιμάνι του Πειραιά, όπου οι ενεργειακές ανάγκες, ειδικά των κρουαζιερόπλοιων, είναι τεράστιες, ενώ η ρύπανση που προέρχεται από τα φουγάρα διόλου αμελητέα», αναφέρει ο Απ. Σίγουρας.

Ενέργεια από τα κύματα

Τα πλωτά συστήματα οικολογικής αφαλάτωσης, οι πλωτές ανεμογεννήτριες, τα συστήματα εκμετάλλευσης της κυματικής ενέργειας και οι πλωτές πλατφόρμες πολλαπλών χρήσεων, οι οποίες μπορούν, για παράδειγμα, να χρησιμοποιηθούν σε μονάδες ιχθυοκαλλιέργειας ανοιχτής θάλασσας, είναι οι βασικές προτάσεις των επιστημόνων, οι οποίες όχι μόνο θα δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας στον ναυπηγοεπισκευαστικό τομέα, αλλά θα βοηθήσουν τη χώρα να εκμεταλλευτεί στο έπακρο το δυναμικό της στον τομέα των θαλάσσιων ενεργειακών συστημάτων.

Παράδειγμα αποτελεί η γνωστή «Υδριάδα», η πρώτη στον κόσμο μονάδα αφαλάτωσης που λειτουργεί με πλωτή ανεμογεννήτρια, η οποία κατασκευάστηκε στα ναυπηγεία Ελευσίνας, εγκαταστάθηκε έξω από την Ηρακλειά το 2007 και έχει τη δυνατότητα παραγωγής 70 κυβικών μέτρων νερού ημερησίως.

ΤΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΣ ΣΙΜΙΤΣΙΑΔΗ
http://www.real.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Recent Posts Widget

ΝΙΚΑΙΑ

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ